Belirsizlik Üzerine

Author: Heygidinin Efesi /

İnsan bilmediği şeyden korkar. Bildiği şeylerin korkulacak bir tarafı varsa bunu bildiğinden zaten ona göre davranır. Bilmediği şey, bir ülke olabilir, bir süreç olabilir, bir insan olabilir, bir sonuç olabilir... Hepsindeki çekince unsuru, ne getireceğinin belli olmamasıdır...

Bu aslında normal bir şey, eğer hayat belirlilik üzerine kurulu olsaydı çok bir heyecanı olmazdı, risk faktörü ortadan kalkar, tek tip insan, tek tip başarı ortaya çıkardı. Bu belirsizlik insana risk almayı, çaba göstermeyi ve sonunda emek harcayarak elde etmeyi gösteren; sonundaki kazanımlarımızı daha değerli kılan bir belirsizlik oluyor. En etkili anımsama, özümseme ve benimseme yöntemi oluyor bir yandan, zira insanoğlu kendi yaşayıp görmeden, kimyası değişmeden anlayamıyor çoğu şeyi.

Diğer yandan insanların sundukları belirsizlikler var ve yukarıda saydığım diğer belirsizliklerle benzer özellikler göstermiyor. İnsan yapısı gereği her şeyi kaldırabilecek kudrette diye düşünüyorum. Bugün hayal ettiğimizde bizi yıkacağını düşündüğümüz şeyler başımıza geldiğinde bir şekilde ayağa kalkmayı biliyoruz. En yakınlarımızı kaybettiğimizde bile, bir süre sonra ilk acının hafiflediğini, zamanla, zaman zaman içimizi acıtsa da, acının yerini  özlemin aldığını ve özlemin de o kadar can yakmadığını görüyoruz. Yani a ya da b durumu ne olursa olsun insan kendini ona adapte ediyor. Değiştiremeyeceği şeyler için kabulleniş yoluna gidiyor fakat durumun belli olmaması insanı tarifsiz mide ağrılarına sahip edebiliyor.

İnsanların yarattığı  belirsizliklerle karşılaştığım zaman çok kızıyorum. Çevremde bolca örneği mevcut. Hatta öyle kişiler var ki, kendilerine yaratılan belirsizlikleri aşmak için kendileri yeni belirsizlikler çıkarıyorlar. Ondan sonra cendere. Çık içinden çıkabilirsen. Sonra vay efendim psikolojim bozuldu, vay efendim bana ne oldu böyle. Ya net olmayan insanın bunları demeye hakkı yok bence. Seni belirsizliğe mi itiyorlar, çek restini, karşı taraf ister değerini anlasın gelsin, ister "restine rest ulan" deyip gitsin. İçinde bulunduğun durumdan daha mı kötü olacak? Daha mı mutsuz olacaksın?Daha mı belirsiz olacak hayatın? Hayır... Bunu yapmaya cesaret edemeyen bir insanın şikayet etme hakkı olduğunu düşünmüyorum. İnsan üzerine düşeni yapmalı sonra ediyorsa şikayetini etmeli.

Bir de basit belirsizlikler var, soru: "Şuraya gideceğiz gelir misin?" cevap: "Belki gelirim" soru: aynı soru, cevap "hmm bilmem ki" ya bu ahiret sorusu mu, Münker ya da Nekir miyim ben. basit bir soru, "gelir misin?" "evet gelirim" "hayır gelemem" bu kadar basit. Hadi kızların bunu yapışlarına az çok anlam verebiliyorum da hemcinslerimin aynı şeyi yapması beni hakikaten hayrete düşürüyor. Bildiğin küçük nazlı kız çocukları gibi, altında "gelirim ama azıcık ısrar etmeniz lazım" edalarıyla attıkları mesajlar. Bu yüzden hayatta hep bu tarz adamlara gıcık oldum, net insanları da çok sevdim. Net olmalı insan, ne düşünüyorsa, ne hissediyorsa, açık açık söyleyebilmeli. Biz bunu kerpetenle almamalıyız onların ağzından. Neyse, büyüyecekler...

Son olarak "fark etmez" belirsizliğine değineyim. Bir seçenek sunuyorsunuz,cevap "fark etmez", "şunu mu yapalım bunu mu" "fark etmez" "kola mı çay mı" fark etmez" "tiyatro mu konser mi" "fark etmez" bir milyon örnek verebilirim. Sanki aynı şeymiş gibi, sanki benzer şeylermiş gibi seçenekler cevap hep "fark etmez". Neden fark etmiyor, bence fark etmeli. karşımızdakinin aslında ne istediğini bilmediğimiz ve onun istediğinin olmasını istediğimiz için mi "fark etmez" diyoruz yoksa "benim seçme kabiliyetim yok, tamamen teslimiyetçiyim,  kendimi ellerine bıraktım, benim için neyin en iyi olduğunu, benim neyi çok sevdiğimi sen benden iyi bilirsin" diye düşündüğümüz için mi. Söylerken düşünmeden söylediğimiz bu kelimenin altında yatan şeyler budur. Bu da belirsizliğin temel taşıdır.

Bunlardan hareketle, ne istediğini bilmeyen insan kadar tehlikeli, sizi sıkıntıya sokacak türde insan yoktur diyebiliriz. İnsan,kendini,ne istediğini bilmeli. Bilmeli ki dışarıyı da bilebilsin. Daha kendi içindeki savaşını halledememiş kişilerin, dünya ve dünyanın verdikleriyle savaşacak gücünün olması çok olası bir şey değil.

Belirsiz olmayın...Net olun!

0 kişi yoruma değer buldu:

Kaç Kişi Var?